• 98 14 33 33
  • kontakt@aalborgfysioterapi.dk

Bækkenbund og bækkensbunds-problematikker

Vi lægger først mærke til bækkenbundens betydning, når den skaber problemer. Det kan f.eks. være ved smertetilstande, aldersrelateret, efter graviditet eller ved urin- eller analinkontinens.

Hos Aalborg Fysioterapi har vi fysioterapeut Ina Dahl og Jeanette H. Ørvad, som har speciale indenfor gynækologisk, urologisk og obstetrisk fysioterapi.
De er specialuddannet til at vejlede, tilrettelægge træningsprogrammer og undersøge samt behandle problemer relateret til bækkenbunden – både for kvinder og mænd.

Bækkenbunden

Bækkenbunden belastes dagligt, når bugtrykket øges ved f.eks. løft, host og nys.
Den er bunden af kropstammen og understøtter organerne i underlivet. Vi mærker dog først bækkenbundens betydning, når vi oplever problemer såsom smerter eller ved nedsat styrke.
Disse problematikker kan forekomme efter operationer, i forbindelse med sygdom, med alderen eller efter graviditet, hvor bækkenbundens muskulatur og strukturer har været under større belastning.

Med den rette vejledning og rådgivning kan der gøres en stor indsats, såvel proaktivt som reaktivt, til håndtering af bækkenbundsproblemer inden for:

shutterstock_157672208 (Large)

Smerter i underlivet

Smerter i underlivet kan være forårsaget af mange forskellige årsager.
Det kan bl.a. være grundet endomitrose, vulvodyni, efterfødselsgener, halebenssmerter eller en øget muskelspænding af bækkenbundens muskulatur.

Smerterne i underlivet kan være invaliderende og give seksuelle udfordringer. Der findes forskellige behandlingstiltag, hvor rådgivning, vejledning, behandling og eventuelle øvelser kan være afhjælpende.

Graviditet og bækkenbunden

I løbet af en graviditet bliver der gradvist en større belastning på bækkenbundens muskler og andre strukturer.
Ligeledes kan en fødsel påvirke disse strukturer, og kvinden kan i den forbindelse opleve forskellige grader af bristninger.
Det er derfor meget naturligt, at der efterfølgende kan være en nedsat muskelkontrol.

Bækkenbunden kan trænes op igen og genvinde sin normale funktion gennem bækkenbundstræning.

Fysioterapeut Ina Dahl og Jeanette H. Ørvad har stor erfaring med behandling og vejledning i genoptræning efter graviditet og fødsel – herunder også kejsersnit.

Efterfødsel - mødregrupper

Det er muligt for mødregrupper at aftale besøg af fysioterapeut Ina Dahl eller Jeannette H. Ørvad, hvor der tages udgangspunkt i spørgsmål, problematikker, vejledning eller øvelsesinstruktion ud fra deltagernes behov.
Tid, pris og varighed kan aftales nærmere. Se kontaktinfo nederst på siden.

Mænd og bækkenbunden

Inkontinens er stigende med alderen og ved 50-årige mænd er 5 % urininkontinente.
Der findes forskellige former for inkontinens (afføring, luft og urin), som alle ligeledes også gør sig gældende for mænd.

Foruden dette kan mænd komme til at døje med efterdryp, som opstår ved manglende tømning af urinrøret under vandladning.
Vejledning og bækkenbundstræning kan være behjælpelige hermed.

Kontakt gerne Ina og Jeanette på mail: kontakt@aalborgfysioterapi.dk eller tlf. 9814 3333, hvis du spørgsmål ang. din situation og ønsker vejledning til genoptræning eller rådgivning om behandling.

• Grønlands Torv 24
    9210 Aalborg SØ