Hos Aalborg Fysioterapi er det vores specialist på området, fysioterapeut Anne-Kirstine Høxbroe Bach, som står for undersøgelse, behandling og træning af rectus diastase (delte mavemuskler) problematikker.
Anne-Kirstine er en af de få specialister i regionen, som virkelig kan varetage rectus diastase.

Rectus diastase betegner en unaturlig separation af muskelbugene i de lige mavemuskler (musculus rectus abdominis). Deraf betegnelsen “delte mavemuskler”.

En separation på over 2 fingersbredder anses som en rectus diastase, men det handler ikke kun om bredden. Det handler også om spændingen i bindevævet, hvis bindevævet er løst, blødt og ustabilit, uanset afstand, under aktiv test, så har du også en rectus diastase til trods for en afstand under 2 cm.

En rectus diastase opstår på grund af øget pres indefra (f.eks. en baby) mod det bindevævsstrøg, linea alba, der løber på langs gennem mavemusklerne. Bindevævet strækkes tyndere, bliver svagere, og der opstår en rectus diastase.

Kan træning lukke din rectus diastase?

Ja! Med den rette vejledning og instruktion kan du via specialiseret træning få bindevævet i linea alba til at re-organisere sig.
Principperne for den rette træning og bevægelse er:

Træne kernemuskulaturen (core-muskulaturen) samt lære at aktivere bækkenbund og tværgående mavemuskel sammen med vejrtrækning og gør det i en bevægelse med en optimal kropsholdning.

Undgå øvelser der får bindevævet til at give sig sidevers, f.eks. almindelige mavebøjninger (sit-ups).

Undgå hverdagsbevægelser, der får bindevævet til at strække sig, give sig, åbne sig mere.

Lære at aktivere kernemuskulaturen i samspil med en god kropsholdning under hverdagens bevægelser, såsom løft, skub, rejse/sætte sig osv.

Undgå øvelser, der øger bugtrykket mere, end hvad man kan stabilisere imod, såsom planken, sit-ups mm. Vent til at du er vurderet stabil nok og vær altid opmærksom på kvaliteten i disse øvelser.

Lære at bruge din vejrtrækning og stop med at trække maven ind! En velfungerende og stabil kerne vil kunne give stabilitet og samtidig flad mave, hvis det er det, man ønsker sig.

Undgå træning eller holdtimer, hvor du i kampens hede bliver så ivrig efter at følge med på bekostning af holde din kerne aktiv og bækkenbund stabil. Vent til du er vurderet til at have fået stabiliteten og den gode kropsholdning mere automatiseret ind i bevægelserne.

• Når du er klar til det, afvikler fysioterapeut Anne-Kirstine H. Bach hold hver uge med fokus på træning af Rectus Diastase.  KLIK her for nærmere info.

Mavemusklerne er ikke adskilte fra resten af kroppen, men er en del af et større muskel- og fasciesamspil og lader sig påvirke heraf. Det er derfor væsentligt at erkende, at kerneøvelser (coretraining) eller mavetræning alene ikke vil give noget positivt resultat i forhold til rectus diastase.

Konsekvenserne af rectus diastase kan være mange, både funktionelt og æstetisk.

Æstetisk betydning
Topmave nederst på maven på niveau med navlen.

Nogle oplever, at at den øvre del af maven buler mere ud end før.

At man føler sig blød i maveregionen.

rectus diastase

Eksempler på funktionelle problemstillinger:
Lænde- og rygsmerter.

Inkontinens.

Organer i underlivet synker ned.

Brok.

Forstoppelse.

Dårlig kropsholdning.

 

rectus diastase

 

Hvordan viser en rectus diastase sig?
Diastasen afslører ofte sig selv ved den såkaldte ’toblerone-mave’, hvilket vil sige,  at maven spidser til på langs, når mavemuskulaturen spændes. Det ses især i rygliggende stilling. Du kan selv teste om du har en rectus diastase:

Placer dig på ryggen med bøjede knæ og fødderne fladt i gulvet.

Placer den ene hånds fingerspidser lodret på maven et par cm over navlen.

Pres fingrene let ned i maven og løft så langsomt hovedet (ikke skuldrene) fra gulvet.

rectus-diastase-test2

Delte mavemuskler måles typisk i fingerbredde. Alt over to fingerbredder anses for en rectus diastase. Det er ikke kun bredden af diastasen der er vigtig, men også spændingen eller mangel på samme, der er afgørende. Linea alba skal blive fastere når mavemusklerne spændes, så mærk efter både bredde, dybde og fasthed, når du måler din rectus diastase.